نوشته شده توسط : elena golchin

صاحبان کسب و کار با طراحی وب‌سایت، به دنبال تحقق برخی اهداف خود از مخاطبان می‌خواهند عملی را انجام دهد. برای مثال این عمل می‌تواند انجام تراکنش یا خرید، تکمیل سبد خرید، عضویت در وب‌سایت، پر کردن یک فرم، اشتراک در یک سرویس و … باشد. این مرحله در میانه‌ی قیف فروش قرار دارد، درست در مرحله‌ای کهLead  به مشتری بالفعل تبدیل می‌شود. این گونه اهداف در اصطلاح بازاریابی تبدیل یا Conversion نامیده می‌شوند. نرخ تبدیل یا Conversion Rate، در واقع نسبت تعداد تبدیل‌ها به کل بازدیدکننده‌ها است. برای مثال اگر لندینگ پیج یا صفحه فرود شما 500 بازدید کننده داشته باشد، اما تنها 50 نفر از آن‌ها به CTA توجه کرده و شما را به هدف مورد نظرتان رسانده باشند، نرخ تبدیل 0.1 خواهد بود.

زمانی که سخن از بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا Conversion Rate Optimization (CRO) به میان می‌آید، به این معناست که تا حد امکان تلاش کنید از بازدیدکننده‌های فعلی خود، بیش‌ترین میزان Lead و در نهایت مشتری را بسازید. این تصور که افزایش ترافیک وب‌سایت به تنهایی موجب افزایش نرخ تبدیل می‌شود، صحیح نیست. باید بتوانید آنچه در ذهن مخاطب می‌گذرد را دریابید و علایق وی را درک کنید. در این صورت متوجه خواهید شد چه مواردی سبب ترغیب مشتری به انجام عمل مورد نظر شما و ترک نکردن وب‌سایت شما می‌شوند.

7 راهکار مفید در بهینه‌سازی نرخ تبدیل

شناسایی پرسونای مخاطب

همان‌گونه که در مقالات قبلی بارها به این موضوع اشاره شد، برای موفقیت در هر کسب و کاری که در آن مستقیماً با انسان‌ها سرو کار دارید، ابتدا باید آن‌ها را به خوبی بشناسید تا بتوانید با آنان ارتباط موثر برقرار کنید. شناخت پرسونای مخاطب در بسیاری از موارد مانند تدوین استراتژی‌های تولید محتوای متناسب و طراحی وب‌سایت، می‌تواند راهگشای شما باشد.

طراحی بهینه‌ی دکمه‌های فراخوان یا CTA

طراحی فراخوان‌ عمل یا CTA می‌تواند در جلب نظر و دعوت مخاطبان به انجام عمل مورد نظر شما مانند خرید، دانلود، عضویت و امثال این‌ها بسیار تاثیرگذار باشد. از ویژگی‌های یک CTA خوب می‌توان به رنگ و کنتراست مناسب، فونت و متن متناسب و همچنین جانمایی بهینه در صفحه اشاره کرد.

انجام تست A/B

همان‌گونه که در مقالات قبل به طور مفصل درباره‌ی تست A/B توضیح داده شد، جهت مقایسه‌ی اثربخشی دو نسخه‌ی متفاوت از یک صفحه‌ی وب‌سایت خود می‌توانید از تست A/B استفاده کنید. سپس نسخه‌ی بهینه‌تر را به عنوان نسخه‌ی اصلی به مخاطبان نمایش دهید. یکی از موارد مهمی که می‌توان روی آن تست A/B انجام داد، طراحی، رنگ و جانمایی CTA موجود در صفحه است.

بهینه‌سازی لندینگ پیج یا صفحه فرود

صفحات فرود یکی از جاهایی هستند که معمولاً Conversion در آنجا انجام می‌شود. توجه به دو نکته‌ی مهم در طراحی صفحه فرود یا لندینگ‌پیج‌ بسیار اهمیت دارد. اولین نکته، سازگار بودن آن با صفحات نمایش مختلف در تلفن‌های همراه است. نکته دوم بهینه بودن سرعت بارگذاری یا Load Time صفحه است، چرا که مخاطبان مایل به هدر دادن زمان خود برای دیدن محتوای درون صفحه نیستند.

بهینه‌سازی مقالات بلاگ

هرکدام از مقالات یک وب‌سایت نرخ تبدیل متفاوتی دارند. شما می‌توانید مقالات دارای نرخ تبدیل پایین‌تر را شناسایی کنید. سپس علت آن را یافته و در راستای بهبود تلاش کنید. به علاوه، برخی مقالات دارای نرخ تبدیل بالاتر هستند، می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و آن‌ها را در بسترهای مختلف بازنشر کنید.

استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس

به کمک ابزار گوگل آنالیتیکس و با مراجعه به بخش Behavior Flow می‌توانید کانال ورودی و مسیر حرکت مخاطب در وب‌سایت، نوع دستگاه (دسکتاپ یا موبایل)، ترافیک ورودی به هر صفحه و از این دست اطلاعات را به دست آورید. در این حالت می‌توانید دریابید کدام بخش در تولید Lead بیش‌تر به شما کمک می‌کند تا روی آن‌ها بیش‌تر تمرکز کنید و همچنین در بخش‌های ضعیف اصلاحاتی صورت دهید. سپس متناسب با آن تصمیماتی در راستای بهینه‌سازی نرخ تبدیل اتخاذ کنید.

نظرسنجی از کاربران

نظرسنجی از کاربران می‌تواند شما را در یافتن چالش‌ها و یا موارد مورد علاقه‌ی آنان یاری کند تا بتوانید زودتر به نتیجه‌ی دلخواه خود دست یابید.

مزایای بهینه‌سازی نرخ تبدیل

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO، افزایش سودآوری و به عبارتی افزایش نرخ بازگشت سرمایه یا ROI است. به علاوه، به شما کمک می‌کند تا با شناخت بیش‌تر مخاطبان، در جهت حفظ رضایت آنان گام بردارید، لید تولید کنید و با مدیریت این مشتریان بالقوه، آنان را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. در نتیجه این مشتری راضی می‌تواند به راحتی به مشتری وفادار شما تبدیل گردد. از دیگر مزایای بهینه‌سازی نرخ تبدیل، ارائه‌ی تجربه کاربری خوب به مخاطبان است و در نهایت می‌تواند دربهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) موثر واقع شود.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان با ارائه‌ی خدماتی مانند طراحی صفحات فرود، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و تبلیغات دیجیتال، به کسب و کار شما کمک می‌کند تا متناسب با صنعت، نرخ تبدیل خود را بهینه کنید.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان



:: بازدید از این مطلب : 245
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

ممکن است بارها و بارها بعد از مواجهه با یک محتوای خلاقانه یا بعد از استفاده از یک کالا یا محصول، نتیجه را به اطرافیان خود انتقال داده‌ باشیم و آن‌ها را از تجربه مثبت یا منفی خود آگاه کرده باشیم. به بیان ساده‌تر به نوعی آن‌ها را به خریدن یا نخریدن یک محصول، سوق داده‌ایم. وایرال مارکتینگ عنوان نشات گرفته از این رفتار است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی یکی از استراتژی‌های بازاریابی است که این امکان را می‌هد تا کالا و خدمات را به واسطه مشتریان و از طریق رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنیم. نام این مدل بازاریابی برگرفته از رفتار مخاطب است که نتیجه استفاده از یک محصول یا کالا را به اطرافیان خود منتقل می‌کند؛ درست مثل یک ویروس که از فردی به فرد دیگری منتقل می‌شود. در وایرال مارکتینگ این مخاطبان و مشتریان هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیزی را به دیگران انتقال بدهند و یا به اصطلاح وایرال کنند.

اساس وایرال مارکتینگ را بازاریابی دهان به دهان تشکیل می‌دهد. این روش به دلیل هزینه پایین‌تر و اثرگذاری بیشتر به نسبت دیگر روش‌های، برای کسب‌وکارهای نوپا و کوچک مناسب است؛ هرچند که کسب‌وکارهای بزرگ‌تر هم از مزایای آن بهره می‌برند.

هر محتوا یا ویدیویی می‌تواند وایرال بشود. تنها نیاز داریم برای تولید کمی خلاقیت داشته باشیم و به خصوصیات دموگرافیک هم توجه کنیم؛ چرا که بازاریابی ویروسی یک رویکرد مشتری محور است و ما نیاز داریم تا مخاطبان هدف‌مان را به درستی انتخاب کنیم؛ در نتیجه نیاز به تحقیقات بازار داریم تا متناسب با پرسونای مخاطب و داده‌های به دست آمده، محتوایی را تولید کنیم که او را به وایرال کردن تشویق کند.

نکته‌هایی که به وایرال شدن کمک می‌کنند

اگر بتوانیم با محتوایی که تولید می‌کنیم احساساست افراد را درگیر و توجه‌شان را جلب کنیم، مخاطب تمایل بیشتری به وایرال کردن آن دارد. محتوای متفاوت، ارزشمند و جذاب کمک می‌کند تا مخاطب، ناخودآگاه و  بدون نیاز به تلاش بیشتری از سمت ما، آن را وایرال کند. بهتر است بستری که در آن محتوا تولید می‌کنیم عمومی باشد تا به راحتی در دسترس مخاطب قرار بگیرد. علاوه ‌بر این بهتر است محتوای تولیدی در بطن خود داستانی برای نقل کردن داشته باشد. توجه به خصوصیات دموگرافیک نیز از دیگر نکاتی است که مخاطب درست را به ما نشان می‌دهد. رعایت همین نکته‌های کوچک به وایرال شدن محتوا و هرچیزی که به کسب‌وکار ما ربط داشته باشد، کمک می‌کند.

مزایای و معایب استفاده از وایرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ به نسبت دیگر روش‌های معایب کم‌تری دارد اما بد نیست روی جنبه‌های منفی نیز مروری داشته باشیم و بعد به سراغ مزایای آن برویم.

یکی از بزرگ‌ترین معایب بازاریابی ویروسی شاید، سخت بودن اندازه‌گیری دقیق  نتایج باشد. همچنین ممکن است پیامی که قصد انتقال آن را داریم، به خوبی منتقل نشود، مخاطب را دچار سوءتفاهم کند و در نهایت نتیجه،‌ عکس آن چیزی باشد که انتظارش را داشته‌ایم. به‌علاوه درست است که بازاریابی ویروسی به سرعت آگاهی نسبت به برند را افزایش می‌دهد و طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در معرض خود قرار می‌دهد اما لزوما مشتریان وفادار را به سمت ما نمی‌آورد و ممکن است آن‌ها تنها رهگذرانی باشند که از نام تجاری ما عبور کرده‌اند. از دیگر معایب بازرایابی ویروسی این است که نمی‌شود جلوی پخش شدن جنبه‌های منفی‌ یک خبر، تبلیغ یا اتفاق را گرفت و آن را کنترل کرد.

بازاریابی ویروسی در عین حال که طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در اختیار ما قرار می‌دهد، به شدت هم در کاهش هزینه‌ها موثر است؛ چرا که در این نوع از بازاریابی، نیازی به خرید تبلیغات یا خرید فضاهای رسانه‌ای نیست و ابزارهایی که به شدت برای ما اهمیت دارند، مخاطبان بالقوه و رسانه‌های اجتماعی است.

علاوه‌بر این در مقایسه با روش‌های کلاسیک، نیازی به تلاش برای تبلیغات نداریم؛ به نوعی می‌توان گفت که تمام فرآیند تبلیغات ما توسط مخاطبان صورت می‌گیرد. تولید Lead از دیگر مزایای این روش است.

در کل همه چیز در وایرال مارکتینگ ساده است. تنها کافی است تا یک محتوای جذاب و ارزشمند را در هر قالبی تولید کنیم، آن را در اینترنت قرار بدهیم و دیگران را خبر کنیم؛ فقط همان‌طور که پیشتر گفتیم، نیاز به تولید خلاقیت و ارزش داریم تا خود مخاطب احساس کند که باید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارد و رابطه‌‌اش را با برند ما حفظ کنند و در نهایت به مشتری وفادار ما تبدیل شود.

در کل می‌توان با اطمینان گفت که این روش به نسبت دیگر روش‌های موجود، در کوتاه‎‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه بیشترین کارایی را دارد و به شدت روی افزایش آگاهی از برند اثرگذار است.

تیم خلاقیت و بازاریابی دیجیتال شرکت تبلیغاتی مات، تلاش می‌کند تا بهترین محتوا را برای وایرال شدن و شناخت بیشتر شما به مخاطب، تولید کند.

منبع:شرکت تبلیغاتی مات



:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

اخیراً در دنیای تجارت الکترونیک مفهوم جدیدی به نام Retention Marketing یا بازاریابی بازگشتی مطرح شده است. هدف Retention Marketing بازگرداندن مشتریان فعلی به سمت خرید کردن یا استفاده‌ی مجدد از محصولات در یک کسب و کار است. در این روش به جای تمرکز صرف بر تولید Lead و جذب مشتریان جدید، بر حفظ مشتریان فعلی با هدف داشتن مشتری وفادار آن‌ها تمرکز می‌کنیم.

در مقالات قبل با مفهوم قیف فروش آشنا شدید. از دیدگاه بازاریابی، فرآیند فروش شکلی مانند یک قیف به خود می‌گیرد که به آن قیف فروش یا Sales Funnel می‌گوییم. مراحل کلی تشکیل دهنده‌ی قیف فروش به ترتیب عبارت اند از آگاهی، ایجاد علاقه، ارزیابی، تصمیم‌گیری، اقدام به خرید، خرید، بازگشت مشتری و در نهایت وفاداری مشتری. Retention Marketing یا بازاریابی بازگشتی در حقیقت به مجموعه فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود که پس از پایان مرحله‌ی خرید، باعث می‌شوند مشتری دوباره اقدام به استفاده از محصولات یا خدمات شما نماید. به عبارتی دیگر، Retention Marketing موجب افزایش Purchase Frequency (تعداد دفعات بازگشت مشتری در یک بازه زمانی) و نرخ تکرار خرید می‌شود. با توجه به این‌که هزینه‌ی جذب یک مشتری از هزینه‌ی نگهداری آن بیش‌تر است، افزایش این دو عامل به معنای افزایش LTV(Lifetime Value) هر مشتری و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در دراز مدت است.

نکته مهم این است که بازاریابی بازگشتی به هیچ عنوان نباید جایگزین دیگر فعالیت‌های بازاریابی شود، بلکه به موجب بهره‌گیری از مزایای آن، باید به نسبت رشد کسب و کار در برنامه‌های بازاریابی گنجانده شود.

با ظهور اینترنت و ورود کسب و کارها به دنیای دیجیتال مارکتینگ، مفاهیم بازاریابی دچار تحولات بسیار عظیمی شده است. در گذشته، ترغیب مشتریان برای خرید مجدد کاری دشوار و هزینه‌بر بوده، اما امروزه رسانه‌های دیجیتال، انجام فعالیت‌های بازاریابی بازگشتی یا Retention Marketing را بسیار ساده‌تر کرده‌اند.

روش‌های پیاده‌سازی برنامه‌های بازاریابی بازگشتی

به طور کلی، استفاده از هر روشی که بتواند توجه مشتری را مجدداً به خود جلب کرده و یا موجب رضایت بیش‌تر او از خرید شود، می‌تواند سبب بازگشت مشتری به سمت استفاده از خدمات یا محصولات شما شود. موارد زیر از جمله روش‌های معمول در پیاده‌سازی برنامه‌های بازاریابی بازگشتی هستند:

  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی: همان‌گونه که از شبکه‌های اجتماعی با هدف آگاهی از برند و تولید lead استفاده می‌کنید، می‌توانید مشتریان فعلی خود را نیز به استفاده مجدد از محصولات و خدمات خود ترغیب و تشویق نمایید. برای مثال، می‌توانید مشتریانی را هدف قرار دهید که زمان نسبتاً زیادی را در صفحه‌ی شما سپری می‌کنند و تمایل زیادی به برقراری ارتباط با شما را دارند. می‌توانید با استفاده از پیشنهادات هیجان‌انگیز، ارائه‌ی تخفیفات در خریدهای آنلاین و یا تخفیفات پلکلانی، مشتریان را درگیر کرده و به خرید مجدد ترغیب کنید.
  • بازاریابی ایمیلی: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از راه‌های مفید برای یادآوری برندتان به مشتری و یا اطلاع رسانی از رویدادها یا پیشنهادات مختلف مرتبط با کسب و کار با تولید محتوای جذاب است. داشتن ارتباط مستمر با مشتریان سبب ایجاد ارزش شده و منجر به افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.
  • تبلیغات درون‌برنامه‌ای: استفاده از تبلیغات و یا پیام‌های شخصی درون اپلیکیشن‌ها می‌تواند جهت یادآوری به خرید مجدد مشتری بسیار مفید واقع شوند.
  • خدمات پس از فروش: ارائه‌ی خدمات ارزشمند پس از فروش، یکی از عوامل بسیار تعیین کننده در رضایت و وفاداری مشتریان است. ایجاد باشگاه مشتریان و اعطای امتیاز، تخفیف، جایزه و از این دست پیشنهادات ویژه برای مشتریان، یکی از عوامل بسیار تعیین کننده در جلب نظر مثبت مشتریان است.
  • استفاده از محتوای شخصی‌سازی شده: طبق تحقیقات انجام شده، بیش از 70% مردم به تبلیغات شخصی‌سازی شده و مرتبط، علاقه نشان می‌دهند. بنابراین، یکی از راه‌های جلب توجه مجدد مشتریان، تولید محتوای ارزشمند شخصی‌سازی شده و جذاب است.
  • بهینه‌سازی مستمر وب‌سایت و تجربه کاربری: طراحی جذاب وب‌سایت و ارائه تجربه کاربری خوب به مشتریان، می‌تواند یکی از عوامل مهم و اثرگذار در تصمیم مشتری برای بازگشت به سمت شما باشد. هم‌چنین با توجه به استفاده‌ی روزافزون از موبایل‌ها توسط افراد، طراحی وب‌سایت سازگار با موبایل نیز بسیار حائز اهمیت است.

شرکت تبلیغاتی مات با ارائه‌ی کلیه خدمات تبلیغاتی، کسب و کار شما را به کمک پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی بازگشتی، در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌های بازاریابی در کنار داشتن مشتریانی وفادار یاری می‌کند.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ مات



:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

در گذشته تمرکز بازاریاب‌ها، آژانس‌های تبلیغاتی و به طور کلی کسب‌و کارها بیشتر روی برندیگ بوده است اما با گذشت زمان این هدف تبدیل به اهدافی چون دستیابی به Lead بیشتر، افزایش نرخ‌های تبدیل، افزایش ترافیک وب‌سایت و … شده است. به بیان ساده‌تر، اهداف تعیین شده، قابل اندازه‌گیری، واضح‌تر و مشخص‌ترند.

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی یک روش مناسب برای بهینه‌سازی کمپین‌ها، داشتن تبلیغات هدف‎مند، قیمت‌گذاری تبلیغات بر اساس عملکرد آن‌ها و در نهایت کسب نتیجه بهتر است. برعکس بازاریابی سنتی که تبلیغ‌دهنده‌ها تنها برای گزینه‌های خاصی پرداخت انجام می‌دهند که ممکن است منجر به نتیجه دلخواهشان هم نشده باشد و یا در حالت بهتر معمولا پرداخت‌ها بر اساس متوسط عملکرد کمپین‌های قبلی اتفاق می‌افتاد؛ اما در بازاریابی عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ، هزینه‌ها بر اساس نتیجه‌ای که به دست می‌آید محاسبه می‌شود.  برای مثال پرداخت هزینه یک تبلیغ باید بر اساس مقدار بازدیدکننده‌ها، تعداد کلیک‌ها روی تبلیغ، مقدار هدایت Lead مورد نظر به قیف فروشو در نهایت افزایش میزان فروش باشد.

این روش بیشتر مناسب کمپین‌های دیجیتالی که است که محاسبه آن آسان‌تر است. معمولا قیمت‌گذاری کمپین‌های بازاریابی عملکردی براساس CPI (Cost Per Install) ,CPL (Cost Per Lead) ,CPC (Cost Per Click) CPA (Cost Per Acquisition) محاسبه و تعیین می‌شود.

از زیرمجموعه‌های بازاریابی عملکردی می‌توانیم به بازاریابی مشارکتی یا Affiliate Marketing اشاره کنیم. در بازاریابی مشارکتی فروشنده در ازای تبلیغ یک محصول یا خدمت و دریافت عملکردی که انتظارش را دارد، به انتشاردهنده تبلیغات، مبلغی را پرداخت می‌کند. این مبلغ می‌تواند بر اساس Lead های تولید شده، یا تارگت فروش کسب شده باشد.

قبل از اینکه بتوانیم موفقیت هر فعالیت را اندازه‌گیری کنیم، نیاز به تعیین اهداف کمپین‌مان داریم تا بدانیم دقیقا به دنبال چه هستیم، مخاطبان هدف ما چه کسانی هستند و ارائه تبلیغات در چه محلی، ما را به نتیجه مورد نظر می‌رساند. افزایش ترافیک وب‌سایت، افزایش بازدیدها، افزایش اینگیجمنت، تولید Lead و افزایش فروش از اهداف معمول و مهم در بازاریابی دیجیتال است.

در بازاریابی عملکردی سه عامل، ایفای نقش می‌کنند: تبلیغ‌دهندگان، آژانس‌های تبلیغاتی و ناشران. در این روش علاوه بر توجه به مخاطبان هدف، باید لیستی از ناشران را هم در دست داشته باشیم معمولا این لیست از طرف آژانس‌های تبلیغاتی به ما پیشنهاد می‌شود که لزوما کیفیت این ناشران یکسان نیست. باید بهترین ناشر را متناسب به نوع کسب‌وکار و همچنین مخاطبان‌مان انتخاب کنیم. در ادامه به مزیت‌های متعدد بازاریابی عملکردی می‌پردازیم:

مزایای استفاده از بازاریابی عملکردی

اصلی‌ترین مزیت بازاریابی عملکردی، قابلیت اندازه‌گیری تمامی معیارهایی است که در موفقیت کمپین‌ها اهمیت دارد. در پرفورمنس مارکتینگ باید در ابتدا اهداف‌مان را شناسایی کنیم و با در نظر گرفتن هر اقدام ( Per Action)، یک نرخ ایده‌آل را در نظر بگیریم. یکی از مزایای استفاده از بازاریابی عملکردی، ریسک کم‌تری است که به تبلیغ‌کنندگان تحمیل می‌کند؛ چرا که در این روش برخلاف دیگر روش‌ها خصوصا روش‌های سنتی‌تر، نیاز به بودجه کم‌تری داریم و علاوه بر این پرداخت هزینه‌ها، مشخصا برای نتیجه موفقیت‌آمیزی که از انتشار تبلیغات دریافت می‌کنیم صورت می‌گیرد. در واقع تبلیغ‌کنندگان هزینه تبلیغات موفق را پرداخت می‌کنند. در روش‌های سنتی‌تر تبلیغات، پرداخت هزینه معمولا برای فضای آگهی و بدون توجه به عملکرد آن صورت می‌گیرد. در واقع می‌توانیم بگوییم صرف هزینه برای هیچ!

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های بازاریابی عملکردی این است که نرخ بازگشت سرمایه یا ROI را افزایش می‌دهد و از پرداخت برای هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند. در واقع برعکس روش‌های سنتی، این امکان را می‌‌دهد تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم، عملکردمان را به‌صورت موشکافانه ارزیابی کنیم و براساس اطلاعات به دست آمده و نتیجه‌ای که انتظار کسب آن را داشتیم، پرداخت کنیم؛ در صورتی که ما را به نتیجه مورد نظرمان نرساند، می‌توانیم بودجه آن‌ها را به کمپین‌های دیگر انتقال بدهیم.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان با تدوین استراتژی‌ها و خرید رسانه مناسب با کسب‌وکارتان، شما را در راه بازاریابی عملکردی همراهی می‌کند.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان



:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

در مقالات قبلی با تحقیقات بازار به عنوان یکی از مهم‌ترین وضروری‌ترین عوامل بقا و رشد کسب و کارها در بازار رقابتی امروز آشنا شدید. یکی از مراحل مهم تحقیقات بازار، شناسایی پرسونای مخاطب است که سبب می‌شود کسب و کارها بتوانند بر اساس نیازها و اهداف خود، بازار هدف را بخش‌بندی کنند. یکی از راهکارهای مفید و نسبتاً ساده که نقش به‌سزایی در اثربخشی کمپین‌های بازاریابی دارد، هدف‌گذاری جغرافیایی (Geo Targeting) یا بخش‌بندی مخاطبان هدف بر اساس موقعیت جغرافیایی است. در هدف‌گذاری جغرافیایی یا Geo Targeting، کمپین‎‌های بازاریابی بر اساس موقعیت لحظه‌ای مخاطبان و یا محل زندگی آن‌ها (با کمک گرفتن از GPS وIP Address) برنامه‌ریزی می‌شوند. ردیابی موقعیت مکانی تلفن‌های همراه راه مناسبی برای بازاریابان است، چرا که به عقیده‌ی آنان موقعیت مکانی می‌تواند اطلاعات زیادی درباره‌ی محیط و نیت‌های افراد در آن موقعیت خاص در اختیار آنان قرار دهد و به این ترتیب، تولید و ارسال محتوای شخصی‌سازی شده و هدفمند برای مخاطبان ساده‌تر خواهد شد. در هدف‌گذاری جغرافیایی علاوه بر مکان لحظه‌ای، ممکن است مکان‌ها، فروشگاه‌ها یا شرکت‌هایی که مخاطب به تازگی به آن‌جا رفته است، ردیابی شود. برای مثال، اگر فردی اخیراً به نمایشگاه‌های اتومبیل سر زده است و یا هم‌اکنون در محل خرید و فروش اتومبیل‌ها حضور دارد، زمان مناسبی برای ارسال آگهی‌های تبلیغاتی خرید و فروش انواع ماشین‌ها توسط بازاریابان این صنعت پدید آمده است. هدف‌گذاری جغرافیایی موجب می‌شود پیام بازاریابی شما در زمان و مکان درست به گوش فرد مناسب برسد  و لید یا مشتری راغب بیش‌تری تولید شود. در این حالت احتمال تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل بیش‌تر شده و ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های بازاریابی، اهدافی چون افزایش فروش و نرخ بازگشت سرمایه(ROI)  بالاتر برای کسب و کار حاصل شده‌اند.

نکاتی در مورد هدف‌گذاری جغرافیایی یا Geo Targeting در بازاریابی

  • هدف‌گذاری جغرافیایی راه مناسبی برای جذب مشتری به سمت فروشگاه‌های فیزیکی است. برای مثال، کافیست یک فروشگاه برای افرادی که در یک شعاع خاص از آن مکان قرار دارند، تبلیغات هدفمند ارسال کند و یا پیشنهادات ویژه با مهلت بسیار محدود برای آنان در نظر بگیرد.
  • مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، استادیوم‌های ورزشی، فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، محل برگزاری رویدادها و همایش‌ها، موقعیت‌های مناسبی برای هدف‌گیری مخاطبانی هستند که غالباً اهداف و علایق مشترکی دارند. در این حالت می‌توان از آگهی‌های تبلیغاتی متناسب با موقعیت، فروشگاه‌ها و خدماتی که در نزدیکی آن افراد قرار دارند، استفاده کرد.
  • علاوه بر هدف‌گیری مخاطبان حاضر در یک مکان خاص، می‌توان این دسته از افراد را از مخاطبان هدف حذف کرد. برای مثال، مکان‌هایی مانند خوابگاه دانشجویان و دانشگاه‌ها که در تابستان بسیار خلوت هستند، بهتر است در این فصل از مکان‌های هدف شما حذف شوند.
  • زمانی که از هدف‌گذاری جغرافیایی استفاده می‌کنید، ممکن است نگران از دست دادن مخاطبان خود در دیگر نقاط باشید. برای رفع این نگرانی و همچینین بهینه‌سازی هزینه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی، می‌توانید هزینه‌ی بیش‌تری را به بخش‌های مهم اختصاص دهید و برای بخش‌های دورتر که نرخ تبدیل پایین‌تری دارند، بودجه‌ی کمتری اختصاص دهید.
  • از دیگر کاربردهای هدف‌گذاری جغرافیایی، ردیابی ترند جست و جو و کلمات کلیدی مرتبط با مکان‌هایی است که توسط افراد در موتورهای جست و جو استفاده شده است. برای مثال ممکن است افراد ، درباره‌ی مکان‌های دیدنی، رستوران‌ها و یا کافه‌های یک محدوده جست و جو کنند. بنابراین بدون نیاز به حضور فیزیکی، تا حدودی قصد و تمایل افراد از نحوه‌ی جست و جوی آنان مشخص خواهد شد. شما می‌توانید پس از آگاهی از این موضوع، از کلمات کلیدی مرتبط با آن حوزه در تبلیغات خود استفاده کنید.
  • یکی از روش‌های شخصی‌سازی تولید محتوا، طراحی لندینگ پیج اختصاصی و متناسب با دسته‌بندی جغرافیایی مخاطبان است. در این صورت، با ورود به لندینگ پیج، مخاطب با محتوای کاملاً مرتبط و مطابق با سلیقه‌ی خود رو به رو خواهد شد و تمایل بیش‌تری برای ایجاد تعامل با برند شما خواهد داشت.
  • یکپارچه سازی اطلاعات حاصل از شناسایی پرسونای مخاطب و هدف‌گذاری جغرافیایی می‌تواند اطلاعات سودمندی جهت پیش‌بینی رفتار مخاطب در اختیار شما قرار دهد. برای مثال ممکن است اهالی یک محله یا یک شهر، بر اساس فرهنگ غالب آن منطقه، رفتارهای خرید یکسانی از خود نشان دهند.

در این مقاله به برخی از راه‌های بهره‌گیری از هدف‌گذاری جغرافیایی جهت راه‌اندازی کمپین‌های هدفمند و شخصی‌سازی شده‌ی بازاریابی اشاره شد. به طور کلی می‌توان گفت مشتریان به برنامه‌های بازاریابی هدفمند و شخصی‌سازی شده که متناسب با نیاز آن‌هاست، احساس بهتری دارند و بهترپاسخ می‌دهند. بنابراین نرخ بازگشت سرمایه حاصل از این‌گونه کمپین‌ها افزایش می‌یابد. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان کسب و کار شما را در مسیر پر فراز و نشیب بازاریابی به مسیر درست هدایت می‌کند.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان



:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

اگر صاحب یک کسب و کار هستید و سعی در افزایش رتبه و جایگاه وب سایت خود در نتایج جستجو و یا به عبارتی دیگر بهینه‌سازی موتورهای جستجو(SEO) را دارید، این مقاله می‌تواند دیدگاهی جامع در اختیار شما قرار دهد. به زبان ساده، یکی از اهداف طراحی وب‌سایت و بازاریابی محتوا این است که پیام شما در زمان درست به مخاطب هدف برسد و یا مخاطب بتواند بر اساس نیازها و علایق خود وب‌سایت شما را بیابد. افراد در موتورهای جست و جو با وارد کردن کلمات و عبارات مختلف، سعی در یافتن کالاها، خدمات یا موضوعات مورد نظر خود دارند. در صورتی‌که از استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جست و جو استفاده نکنید، وب‌سایت شما توسط کاربران دیده نخواهد شد. تحقیق درباره‌ی کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و کسب و کار خود و به‌کارگیری آن‌ها در وب‌سایت یکی از مهم‌ترین پایه‌های موفقیت شماست.

فرآیند 8 مرحله‌ای تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research 

1) شناخت پرسونای مخاطب

پیش از هرچیز، برای یافتن کلمات کلیدی باید خود را جای مخاطبان قرار دهید و به جای آن‌ها فکر کنید. برای این کار نیاز دارید پرسونای مخاطب را به درستی بشناسید. خصوصیات دموگرافیک، محل زندگی، میزان تحصیلات، سبک زندگی، چالش‌ها و دغدغه‌های روزمره، تفریحات و هیجانات، علایق و نحوه گذراندن اوقات فراغت، میزان مطالعه و آگاهی آن‌ها از ترندهای روز، عضویت در شبکه‌های اجتماعی، الگوی خرید و نحوه تحقیق درباره‌ی انتخاب محصولات، تمایل به خرید محصولات ارزان قیمت و یا لوکس، میزان تمایل به خرید آنلاین یا حضوری، خدمات پس از فروش مورد انتظار، برند مورد علاقه و … از جمله اطلاعاتی هستند که با شناخت پرسونای مخاطب به‌دست می‌آیند.

2) یافتن موضوعات کلی در حوزه‌ی کسب و کار

پس از اینکه دانستید می‌خواهید چه افرادی را هدف قرار دهید، باید موضوعات کلی را با توجه به حوزه‌ی فعالیت کسب و کار، خدمات و محصولات خود و آن‌چه تصور می‌کنید مخاطبان در پی آن هستند، طراحی کنید.

3) یافتن کلمات کلیدی متناسب با موضوعات

در این مرحله، با توجه به موضوعات، کلمات کلیدی را که می‌خواهید مخاطبان با جست و جوی آن‌ها وب‌سایت شما را در نتایج جست و جو بیابند، پیدا کنید. این کلمات کلیدی معمولاً کوتاه و کلی‌تر هستند و شامل جزئیات نمی‌شوند.

4) بسط دادن کلمات کلیدی

کلمات کلیدی کوتاه ممکن است میزان جست و جو بالایی داشته باشند اما تحقیقات نشان داده که نرخ تبدیل مخاطبان در جست و جوی کلمات کلیدی طولانی (Long Tails) بسیار بالاتر است. برای مثال، زمانی که یک کاربر درباره موضوعات کلی جست و جو می‌کند و قصد وب‌گردی دارد، از عبارات کامل و دارای جزییات استفاده نمی‌کند، اما زمانی‌که قصد خرید دارد، مشخصات کالای دلخواه خود را به شکل یک عبارت کامل وارد می‌کند. این قاعده برای به کار بردن کلمات مفرد و جمع نیز صدق می‌کند. کلمات با فرم جمع بیش‌تر برای یافتن اطلاعات کلی تایپ می‎‌شوند. برای بسط دادن کلمات کلیدی و دسته‌بندی آن‌ها می‌توانید برای آن‌ها پیش‌وند و پس‌وند تولید کنید. هم‌چنین می‌توانید از ویژگی Auto Complete و پیشنهادات کلمات مرتبط گوگل استفاده کنید تا بدانید کدام عبارات بیش‌تر توسط افراد جست و جو شده و به ایده‌های جدیدی دست پیدا کنید.

5) بررسی رقبا و یافتن گپ‌های بازار

حال وقت آن رسیده است که فعالیت رقبای خود را بررسی کنید. باید دریابید در کدام موضوعات محتوا تولید کرده‌اند و از چه کلمات یا عبارات کلیدی استفاده کرده‌اند. در صورت داشتن اشتراک با رقبا، باید سعی کنید در آن کلمات کلیدی وضعیت خود را بهبود دهید. در ادامه‌ درمی‌یابید در کدام موضوعات رقبای بسیار کمی دارید و یا اصلاً به آن پرداخته نشده است. تولید کلمات کلیدی در این موضوعات فرصت بسیار مناسبی برای شما ایجاد می‌کند تا محتوای خود را به راحتی در معرض دید کاربران قرار دهید.

6) ارزیابی و اولویت دهی

اولین گام در ارزیابی کلمات کلیدی، بررسی میزان نتایج جستجو (Search Volume) برای هر کلمه کلیدی است. پس از آن باید جایگاه وب‌سایت خود را بر اساس آن کلمات در نتایج جست و جو بیاید. همچنین برای انتخاب میان کلمات مشابه می‌توانید روند جست و جوی آن‌ها را در طول بازه‌های زمانی مشخص و در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف را به کمک Google Trends مقایسه کنید. سپس قدرت دامنه را برای وب‌سایت‌های رقیب که با آن کلمات کلیدی در نتایج اولیه‌ی جست و جو ظاهر می‌شوند، از طریق ابزارهای مرتبط به‌دست آورید. سپس به کلمات کلیدی از نظر سختی امتیاز دهید و آنها را به ترتیب اولویت طبقه‌بندی کنید.

7) به کارگیری کلمات کلیدی

اکنون نوبت به آن رسیده است که به ترتیب اهمیت، عناوین بلاگ را اولویت‌بندی کرده و کلمات کلیدی را در محتوای مقالات (شامل عنوان اصلی مقالات، زیر عنوان‌ها، زیرنویس عکس‌ها) و در معماری وب‌سایت (عناوین منو‌ها، توضیحات متا، متن لینک‌ها، فوترها، دکمه‌های فراخوان یا CTA و …) به کار ببرید.

8) اندازه‌گیری نتیجه و میزان تحقق اهداف

برای اندازه‌گیری رتبه وب‌سایت خود می‌توانید به طور مستمر جایگاه وب‌سایت را در نتایج جست و جو بر اساس کلمات کلیدی مشاهده کنید. به کمک ابزارهایی مانند Google Trends و Google Analytics می‌توانید همواره روند سرچ کلمات کلیدی، میزان جست و جو و نرخ بازدید از وب‌سایت بر اساس هر کلمه را بیابید. نکته مهم این است که رتبه‌بندی را به عنوان معیار اصلی تحقق اهداف خود در نظر نگیرید، بلکه روی کلماتی تمرکز کنید که سبب افزایش نرخ تبدیل و در نهایت سودآوری کسب و کار شما می‌شوند.

تحقیق و جست و جوی کلمات کلیدی (Keyword Research)  و در نهایت به‌کارگیری آن‌ها در وب‌سایت، یک فرآیند طولانی مدت اما دارای بازدهی بالاست. علاوه بر تاثیر آن در SEO، سبب ایجاد تجربه کاربری بهتر و رضایت مخاطبان می‌شود، در نتیجه نرخ تبدیل بالا رفته و در نهایت به افزایش نرخ بازگشت سرمایه  (ROI)منجر می‌شود.  آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان با ارائه خدمات بهینه‌سازی موتورهای جست و جو و تولید محتوای متنی و تصویری کسب و کار شما را در پیمودن مسیر بازاریابی محتوای دیجیتال همراهی می‌کند.

 منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان



:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

اگر برای ایجاد آگاهی نسبت به برندتان از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنید، احتمالا ترکیب اسمی Programmatic Advertising به گوش‌تان خورده است. در این بلاگ قصد داریم، بیشتر در مورد بازاریابی برنامه‌ای و فواید استفاده از آن بدانیم.

Programmatic Advertising که با عنوان خرید تبلیغات برنامه‌ای Programmatic Ad Buying هم شناخته می‌شود، یکی از جدید‌ترین روش‌های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است. در مدل‌های سنتی نیاز به گذار از مراحل مختلفی است. مراحلی مثل: درخواست ارائه پیشنهاد، برگزاری مناقصه، مذاکره و … . در حالی که امروزه استفاده از الگوریتم‌ها و اتوماسیون‌سازی این فرآیند، کار را ساده‌تر کرده است. اتوماسیون این روش دقیقا مشخص می‌کند که چه تبلیغی در چه جایگاهی و برای چه مخاطبی مناسب است. در این روش جدید، عبور از مراحل متعدد را نادیده می‌گیریم و به صورت اتوماتیک، فضاهایی را که فکر می‌کنیم برای تبلیغات‌مان مناسب است خریداری می‌کنیم. در واقع این پروسه شامل پر کردن شکاف میان انتشاردهنده و تبلیغ‌کننده است که در نهایت منجر به Programmatic Advertising می‌شود. کاربرد این روش بیشتر در فضای دیجیتال است اما در رسانه‌های سنتی‌تر نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

چگونگی استفاده از Programmatic Advertising

تکنولوژی مورد استفاده در Programmatic Advertising روش، RTB) Real Time Bidding) است؛ برای درک بهتر، می‌توانیم از عنوان ” مزایده آنی” برای آن استفاده کنیم. در این روش از یک مکانیسم پیشنهاد قیمت استفاده می‌شود و پروسه‌های خرید و فروش جایگاه تبلیغات به صورت اتوماتیک پیش می‌رود. این پروسه شامل خرید، جاگذاری جایگاه و بهینه‌سازی تبلیغات است. در RTB برای دستیابی به نتیجه موردنظر باید به جایگاه‌هایی که با کسب‌وکار ما مرتبط هستند، دقت بیشتری نشان بدهیم.

عوامل متفاوتی در خرید Programmatic Advertising ایفای نقش می‌کنند که عبارتند از: Demand Side Platform و Supply Side Platform.

Demand Side Platform یا DSP پلتفرمی است که به واسطه اطلاعاتی که از تبلیغ‌دهنده دریافت کرده است، تصمیم می‌گیرد که چه تبلیغی را انتخاب کند. DSP با توجه به آنالیز اطلاعات و داده‌های به دست آمده از رفتار مصرف‌کننده، به تبلیغ‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنند. در RTB این امکان وجود دارد تا تبلیغ‌دهنده در هر لحظه مبلغی را برای نمایش تبلیغات‌اش تعیین کند.

Supply Side Platform یا SSP بر اساس قیمت جایگاه‌های تعیین شده توسط انتشاردهنده‌ها، تصمیم می‌گیرد که چه جایگاهی برای انتشار چه تبلیغی مناسب است. SSP تمامی پیشنهادها را از سمت DSP دریافت می‌کند و تبلیغاتی متناسب با رفتار کاربران و رسانه‌ها را انتخاب می‌کند. معمولا این انتخاب بر اساس تبلیغاتی صورت می‌گیرد که قیمت مناسب‌تری را پیشنهاد داده باشند.

مزایای استفاده از Programmatic Advertising

مهم‌ترین مزیت استفاده از Programmatic Advertising یا بازاریابی عملکردی تسلطی است که روی صرف بودجه‌ داریم. به‌علاوه می‌توانیم راندمان‌مان را با کم‌ترین هزینه‌ها افزایش بدهیم. از دیگر مزایای اصلی این روش، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر، هدف‌گذاری، بهبود و ارتقای کیفیت تبلیغات‌ است. این نوع روش به نسبت دیگر روش‌ها اثرگذاری بالاتری دارد و به ما در انتشار و اجرای تبلیغات در جایگاه مناسب دید دقیق‌تری می‌دهد؛ برای مثال انتشار تبلیغات در فضای وب‌سایت‌هایی که با محتوا و وب‌سایت ما مرتبط هستند، از مواردی است که کمک می‌کند در جایگاه مناسب و برای مخاطب مناسب، تبلیغات را به نمایش بگذاریم. علاوه‌بر این کیفیت کمپین‌ها و تبلیغات در حال اجرا و هم‎چنین هزینه‌های صرف شده را مانیتور می‌کند و کیفیت آن‌ها را ارتقا می‌دهد. در این مدل همه کارها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود که علاوه بر کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، روی نرخ بازگشت سرمایه یا RoI نیز تاثیر مثبت دارد. از دیگر مزایای این روش برای تبلیغ کنندگان که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، امکان بخش‌بندی موثرتر مخاطبان است. همچنین زمان نمایش‌ هر تبلیغ در هر ساعت از شبانه روز دست خودمان است.

کلاهبرداری‌ها و تقلب‌های موجود در فضای دیجیتال، از دیگر چالش‌هایی است که خوشبختانه، Programmatic Advertising به‌وسیله تجزیه و تحلیل داده‌ها توانسته تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. نکته آخر که البته اهمیت زیادی هم دارد، تهیه یک لیست از سایت‌هایی است که با فضای کسب‌وکارمان همخوانی داشته باشند. نیاز است که فهرست‌ را مرتبا به روز کنیم و سایت‌هایی که برای تبلیغات ما مناسب نیستند را از لیست‌ حذف کنیم؛ هرچند که تهیه این لیست نیازمند صرف زمان و هزینه‌ بیشتر است اما به نوعی دسترسی به مخاطب مناسب را تضمین می‌کند.

Programmatic Advertising یکی از روش‌هایی است که به زودی همه‌گیر می‌شود و برای ما نیز راهی جز استفاده از آن نمی‌ماند. برای گذر از چالش‌های موجود، آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، شما را یاری می‌دهد تا با توجه به این روش، مخاطبان مناسب را به سمت قیف‌فروش کسب‌وکارتان هدایت کنید.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان



:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

استراتژی اقیانوس آبی، یک رویکرد استراتژیک در بازاریابی و ترکیبی از استراتژی‌های تمایز و کاهش هزینه است. اقیانوس آبی یک اصطلاح جدید، اما دارای موجودیت و مفهوم قدیمی است. بسیاری از کسب و کارهایی که امروزه وجود دارند، در سال‌های گذشته ناشناخته بوده‌اند. راه موفقیت کسب وکارها در دنیای پر رقابت امروز از منظر استراتژی اقیانوس آبی این است که با خلاقیت و پیش‌بینی نیازهای آتی بازار، در محصولات و خدمات خود و یا شیوه ارائه آن‌ها تغییری عمده ایجاد کرده و کسب و کاری را آغاز کنید که پیش از شما هیچ تقاضایی برای آن وجود نداشته است.
نوآوری در خلق ارزش، شیوه نوین تفکر در حوزه‌ی تدوین و اجرای استراتژی است که به شکل‌گیری اقیانوس‌آبی و کناره‌گیری از رقابت می‌انجامد. استراتژی اقیانوس آبی، کسب و کارها را به تغییر روند فکری‌شان نسبت به بازار دعوت می‌کند. به این معنی که به جای ورود به بازار پر رقیب کنونی و تلاش برای گرفتن سهم بازار بیش‌تر از رقبا، به فکر ورود به صنعتی کاملاً جدید و یا خلق محصول یا خدمت خلاق و منحصربه‌فرد باشند، تا به فعالیت‌های خود در یک فضای بی‌رقیب ادامه دهند. به عبارتی دیگر، در اقیانوس آبی رقابت بی‌معناست. کسب و کارها با تاکید و تمرکز بر ایجاد ارزش برای کسب و کار و مشتریان و خلاقیت در ارائه محصولات یا خدمات، بدون نیاز به قواعد از پیش تعیین‌شده، بازاری جدید با نیازهایی جدید ایجاد می‌کنند. در اقیانوس آبی، عملکرد رقبا را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، اما این به معنای تقلید یا الگوبرداری از آن‌ها نیست.
در مقابل استعاره‌ی اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز قرار دارد. اقیانوس قرمز در واقع استعاره از فضای رقابتی موجود است که کسب و کارهای بسیاری برای گرفتن سهم خود از بازار، مشغول رقابت سنگین با رقبا و جنگ و خونریزی هستند. در اقیانوس قرمز مرزهای مشخص، بخش‌بندی بازار و قوانین رقابتی مشخص وجود دارد. هرچه رقبای بیش‌تری در این فضا وجود داشته باشند، حمله‌ها بیش‌تر بوده و فرصت‌های رشد و سودآوری کاهش می‌یابند. کسب و کارها در اقیانوس قرمز در صدد کاهش هزینه‌ها جهت دستیابی به سود بیش‌تر هستند. این کسب و کارها، بر یک رویکرد متداول و مرسوم در رقابت متمرکز شده‌اند تا با یک قاعده‌ی مشخص، رقبا را از میدان به در کنند و یا از آن‌ها سبقت گیرند.
اقیانوس آبی، فضایی مختص صنایع جدیدی است که پتانسیل آن‌ها در بازار وجود داشته و مشتریانی بالقوه دارند که دیگر مایل به استفاده از محصولات یا خدمات موجود در اقیانوس قرمز نیستند. این صنایع جدید، در فضایی بی‌رقیب، بدون محدودیت فعالیت خواهند کرد و در واقع در آن صنعت پیشرو خواهند بود. حتی اگر کسب و کارهای دیگری پس از آن‌ها وارد آن عرصه شوند، در صورت فعالیت هوشمندانه و خلاقانه، فاصله تازه واردان با کسب و کار پیش‌رو آن قدری هست که درگیری ایجاد نشده و اقیانوس قرمز نگردد. قواعد بازی و مسیر حرکت در استراتژی اقیانوس آبی، بر اساس چارچوب‌های عینی و عملی و عقاید و نظرات صاحبان صنایع، گام به گام پیش رفته و بازبینی می‌شود. در اقیانوس آبی، سیستم کلی فعالیت سازمان را همزمان با استراتژی تمایز و کاهش هزینه هم‌سو می‌سازند، در حالی‌که در اقیانوس قرمز، استراتژی تمایز یا کاهش هزینه به‌کار گرفته می‌شود.

نگاهی نو به استراتژی سازمان برای ورود به اقیانوس آبی

جهت بازسازی استراتژی سازمان یا کسب و کار خود و ورود به اقیانوس آبی، لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. تمرکز استراتژیک خود را از سمت رقبا و محدودیت‌های بازار، به آلترناتیوها و پتانسیل‌های موجود در صنعت تغییر دهید. به عبارتی دیگر، فرضیات و مرزبندی‌های قبلی را فراموش کنید.
  2. تمرکز و توجه خود را از مشتریان فعلی به مشتریان بالقوه‌ی آتی معطوف کنید.
  3. در این مرحله با داشتن نگاهی کلی به صنعت، دید مناسبی جهت بازتعریف چالش‌ها و مسائل موجود در آن خواهید داشت. سپس می‌توانید عناصر ارزش‌آفرین برای سازمان و مشتری را حول مرزهای جدید صنعت بازسازی کنید.
  4. با توجه به فاکتورهای موجود در صنعت، باید برای حذف، کاهش یا افزایش آن‌ها و همچنین ایجاد فاکتورهای جدید، برنامه‌ریزی کنید.
  5. همواره باید برای این‌گونه سوالات پاسخ مناسبی داشته باشید:
    • o نقطه تمایز و ارزش شما برای مشتری کدام است؟
    • o تا چه حد قیمت‌گذاری و سود آوری‌تان منطقی است؟
    • o موانع و چالش‌های کنونی و آتی کدام‌اند و چه راه حل‌هایی برای آن پیشنهاد می‌کنید؟
  6. موانع درون سازمانی را با فرهنگ‌سازی و آموزش از بین برده و استراتژی اقیانوس آبی را پیاده‌سازی نمایید.

فراموش نکنید یک استراتژی موفق، علاوه بر ایجاد ارزش برای سازمان و مشتری، در کارمندان نیز ایجاد انگیزه خواهد کرد. تیم حرفه‌ای شرکت تبلیغاتی مات، با پیاده‌سازی استراتژی‌های نوین بازاریابی، کسب و کار شما را برای ورود به اقیانوس آبی همراهی می‌کند.

 

 منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ مات


:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

امروزه با توجه به تغییرات سریع صنعت، بازار و نیازهای مشتریان، سازمان‌ها ناگزیرند جهت بقا یا رشد، به سمت چابک شدن حرکت کنند. یک سازمان چابک ویژگی‌هایی دارد که موجب می‌شود با انعطاف بسیار زیاد به تغییرات موجود به سرعت پاسخ دهد و همواره در صنعت خود پیشرو باشد. این ویژگی‌ها در کل بخش‌های سازمان چابک وجود دارند و در 5 دسته قرار می‌گیرند:

  • استراتژی: وجود هدف، دیدگاه یکپارچه در تمامی بخش‌های سازمان
  • ساختار: داشتن شبکه‌های تیمی قدرتمند و منعطف به جای ساختار بروکراتیک و سلسله مراتبی، داشتن رهبر به جای مدیر
  • فرآیند: تصمیم‌گیری سریع و عملکرد محور بودن فرآیندها، تقسیم زمان فعالیت‌ها به مقاطع کوچک‌تر
  • منابع انسانی: تمرکز بر پویایی، حفظ انگیزه، توسعه فردی، احساسات افراد و بهبود روابط درون سازمانی
  • تکنولوژی: حرکت به سمت دنیای دیجیتال و استفاده از به‌روز‌ترین تکنولوژی‌ها

 بازاریابی چابک یا Agile Marketing

کلمه‌ی چابک یا Agile Marketing، نوع خاصی از برنامه‌ریزی و اجرا را برای بخش‌های مختلف سازمان با خود به ارمغان می‌آورد. در سازمان‌های چابک، به جای در نظر گرفتن یک زمان مشخص برای شروع و پایان کمپین‌های بازاریابی و فازبندی آن‌ها، کل پروژه به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم بندی می‌شود. سپس اولویت فعالیت‌ها با توجه به نیاز بازار و پرسونای مخاطبان، تعریف و به‌روز رسانی شده و توسط تیم‌های مشخص انجام می‌شوند. لازمه‌ی این کار، انجام تحقیقات بازار و تحلیل SWOT به صورت مستمر است. این تیم‌ها متشکل از افراد با تخصص‌های مختلف هستند که با هم‌فکری در کنار هم کار می‌کنند. هر عضو از تیم یک وظیفه‌ی مشخص دارد که در یک مدت زمان کوتاه و معین انجام می‌شود. سپس در پایان این مدت زمان کوتاه، دستاوردهای اعضا طی جلسات اعلام و بررسی می‌شود. هر تیم توسط یک منتور رهبری می‌شود که پل ارتباطی میان اعضای تیم و حامی مالی محصول است. هماهنگی‌ها، پیش‌بینی چالش‌ها و برنامه‌ریزی برای اعمال تغییرات، تحت نظر منتور و با همکاری تمام اعضای گروه انجام خواهد شد.

سازمان چابک قادر است فعالیت‌های بازارایابی خود را مطابق با تغییرات روز و نیازهای جدید بازار و صنعت به سرعت تغییر دهد تا پیشرو بماند و شاهد کاهش در سهم بازار خود نباشد. به علاوه، نبود ساختار بروکراتیک و سلسله مراتب سازمانی به شیوه‌ی مرسوم و وجود رهبر به جای مدیر، سبب شده تا اطلاعات به روش چابک مدیریت شده و به سرعت وارد چرخه‌ی عملیات گردد. همچنین در صورت بروز هر گونه مغایرت یا مشکل در فرآیند اجرا، امکان اصلاح سریع، بدون نیاز به اعمال تغییرات اساسی از ابتدای عملیات وجود دارد. از این رو، تطابق با نیاز مشتری و در نتیجه مشتری مداری و خلق ارزش در سازمان‌های چابک به سادگی امکان‌پذیر است.

مزایای بازاریابی چابک

از جمله مهم‌ترین و اولین دستاوردهای بازاریابی چابک، صرفه‌جویی در زمان و در پی آن هزینه است. از دیگر مزایای بازاریابی چابک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشتری مداری: در بازاریابی چابک، نیاز وعلایق مخاطبان دائماً بررسی شده و مطابق با آن، تغییراتی در ارائه محصول یا خدمت اعمال می‌شود. این اطلاعات شفاف از تعامل با مشتری حاصل می‌شوند. به همین سبب، رضایت مشتری افزایش یافته و پتانسیل بالایی جهت تبدیل شدن به مشتری وفادار خواهد داشت.
  • انعطاف پذیری: به علت ماهیت فرآیندهای چابک و انعطاف پذیری آن‌ها، حذف یا تغییر یک بخش از فرآیند، در صورتی که به کل فرآیند خدشه‌ای وارد نکند، امکان پذیر است.
  • شفافیت: اگر اطلاعات عملیات کلیدی بازاریابی به صورت شفاف در اختیار همه‌ی اعضاء سازمان قرار گیرد، می‌توان از دیدگاه‌ها و کمک آن‌ها برای ایجاد تغییرات مثبت استفاده نمود. هم‌چنین در راستای این تعاملات، حس همدلی و اعتماد بیش‌تری نیز میان افراد سازمان شکل می‌گیرد.
  • قابلیت پیش‌بینی روندهای آتی: با توجه به اینکه در تیم‌های بازاریابی چابک، گزارشات در مقاطع زمانی کوتاه مدت ارائه می‌شوند، بروز هر گونه تغییر در روند فعالیت، از ابتدا ردیابی شده و تیم را دچار شوک نخواهد کرد. به علاوه، اگر هر کدام از اعضای تیم از دیگران عقب بماند یا وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، به سرعت قابل تشخیص و جبران است.
  • اولویت بندی فعالیت‌ها: با توجه به اینکه در بازاریابی چابک، اهداف، وظایف و اطلاعات به صورت جزء به جزء تفکیک و تعریف می‌شود، ضروری است انجام آن‌ها بر مبنای اولویت باشد، نه یک نظم خاص از پیش تعیین شده.
  • رشد: به علت انعطاف بیش‌تر و قابلیت تطبیق سریع با نیازهای بازار، یک تیم بازاریابی چابک با سرعت بیش‌تری نسبت به دیگر رقبا می‌تواند خود را با محیط تطبیق داده و رشد کند.

در دنیای بازاریابی امروز، تدوین و پیاده‌سازی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای حرکت سازمان‌ها به سمت بازاریابی چابک، امری ضروری است. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان کسب و کار شما را به سمت اجرای بازاریابی چابک هدایت می‌کند.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان



:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elena golchin

امکان دارد بارها دو مفهوم بازاریابی محتوا و کپی‌رایتینگ را به اشتباه به جای یکدیگر به کار برده باشیم و یا در حالت بهتر، شاید به این سوال برخورده باشیم که چه تفاوتی بین بازاریابی محتوا و کپی‌رایتینگ وجود دارد. در این بلاگ قصد داریم هر مفهوم را به صورت جداگانه تعریف کنیم.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا همانطور که از اسمش پیدا است، به معنای تولید محتوایی است که به خوبی بتواند بازاریابی کند و مشتریان بالقوه را را به سمت کسب‌وکار ما و قیف فروشهدایت کند و آن‌‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار کند؛ همان هدفی که پیشتر در بلاگ مزایای بازاریابی درون‌گرا یا Inbound Marketing به آن پرداختیم. نکته اصلی در تولید محتوا، برخلاف کپی رایتینگ که در ادامه به آن می‌پردازیم، صرفا ایجاد آگاهی از برند و ارائه ارزش است و اصراری به تشویق افراد برای اقدام به کاری ندارد . این محتوای رایگان می‌تواند در سایت‌ها یا بلاگ‌ها و در قالب پادکست و ویدیو منتشر شود و یا و یا حتی به صورت ایمیل در اختیار مخاطب قرار بگیرد. بازاریابی محتوا یکی از کاربردی‌ترین استراتژی‌ها برای افزایش و تقویت ترافیک وب‌سایت است.

علاوه بر این به کمک محتوا می‌توانیم برای مخاطب قصه ‌کسب‌‌وکارمان را شرح بدهیم و از ارزش محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهیم، صحبت کنیم. محتوا می‌تواند فراتر از معرفی ویژگی‌های محصول ما باشد و در مورد لذتی صحبت کند که مشتری می‌تواند موقع استفاده از محصولات ما و برطرف شدن نیازهاش ببرد. البته بد نیست از چالش‌ها و مشکلاتی که ممکن است پیش‌روی مخاطب قرار بگیرد صحبت کنیم تا بتوانیم میان او و خودمان اعتماد ایجاد کنیم.

کپی رایتینگ

در گذشته عمده فعالیت کپی رایتینگ، ایجاد علاقه در مخاطب، نسبت به یک برند بوده است که در رسانه‌های جمعی مثل تلویزیون و رادیو خلاصه می‌شده اما امروزه با تغییر رسانه‌ها، کپی رایترها علاوه بر این‌ موارد، تلاش می‌کنند تا  برای وب‌سایت‌ها، صفحه‌های فرود، کمپین‌های ایمیلی و … محتوا تولید کنند. هدف اصلی کپی رایتینگ، افزایش میزان اثرگذاری تبلیغات و تلاش به هدایت و ترغیب مشتری به سمت یک اقدام عملی است. این اقدام ممکن است یک خرید باشد یا تماس برای کسب اطلاعات بیشتر. در نظر داشته باشید که کپی رایتینگ یک گزینه زمان‌بر است.

سئو، طراحی وب و بهینه‌سازی نرخ‌های تبدیل از مواردی است که بهتر است یک کپی رایتر روی آن‌ها تسلط داشته باشد. در ادامه به توانایی‌های که یک کپی رایتر به آن‌ها نیازمند است می‌پردازیم.

دستور زبان‌ قوی!

یک کپی رایتر برای نوشتن نیاز به ادبیات قوی دارد تا بتواند پیام اصلی مطالب را به مخاطب برساند. تسلط به قواعد و اصول نگارشی یکی از بدیهی‌ترین توانایی‌هایی است که کپی رایتر به آن نیاز دارد. محتوایی که تولید می‌کنیم باید ساده، واضح و برای مخاطب قابل فهم باشد.

انتخاب عناوین جذاب

طبق تحقیقات انجام شده معمولا افراد اول به عناوین بلاگ توجه می‌کنند تا متن آن؛ در نتیجه انتخاب عناوین باید به نحوی باشد که مخاطب را به خود جذب کند و او را به خواندن کل موضوع ترغیب کند.

آگاهی از تجربه مخاطب

کپی رایترها نیاز دارند از تجربه مخاطب آگاه باشند. تجربه مخاطب به مشغولیت کاربر با محتوا و سایت ما مرتبط است. اگر مطلب ارائه شده، برای او جذاب باشد، مطمئنا زمان بیشتری را در سایت یا بلاگ ما صرف خواهد کرد؛ در نتیجه نیاز داریم بدانیم چه موضوعاتی برای مخاطب جذاب‌تر است و طرح چه عناوینی به نیازهای پنهان او پاسخ می‌دهد. تجربه مثبت مخاطب از فاکتورهای متعددی تاثیر می‌پذیرد. مواردی مثل طراحی وب‌سایت، موضوعات مطرح شده، طراحی CTA ها، زبان بیان محتوا و … .

تخصص، تجربه و آگاهی

استخدام یک کپی رایتر فریلنسر برای تولید محتوا در هر زمینه‌ای اصولا توصیه نمی‌شود؛ چرا که لازمه تولید یک محتوای مفید، ارزشمند و تخصصی، یک کپی رایتر متخصص و با تجربه در آن زمینه است. علاوه بر این یک کپی‌رایتر باید نسبت به صنعتی که در آن به تولید محتوا می‌پردازد، آگاه باشد، وضعیت بازار را مدنظر داشته باشد و رقبا را به خوبی بشناسد.

در نگاه اول تولید محتوا آنقدرها مهم به نظر نمی‌رسد اما باید در نظر داشته باشیم که این موضوع در هدف اصلی بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ که تعامل با مشتری است بسیار اهمیت دارد. توجه به تولید محتوا، یکی از موارد اصلی در هر کسب‌وکاری است که روی لینک‌ بیلدینگ و بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تجربه نرخ بازگشت (ROI)مثبت دارد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان به کمک تیم تولید محتوای متنی و تصویری، می‌تواند شما را در جذب مخاطب و افزایش آگاهی او نسبت به برندتان، یاری کند.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان



:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 بهمن 1397 | نظرات ()